Světlana Divilková
Divadelní představení plné smíchu a zábavy si v úterý 8. listopadu užili žáci naší základní školy. Divadélko pro školy z Hradce Králové přijelo se svým představením až za námi. Pro děti z prvního stupně si herci připravili představení Nová dobrodružství veverky Zrzečky. Tato barevná pohádka volně navazuje na motivy slavné dětské knížky. Jde o kombinované loutkoherecké představení, vyprávění ze života lesních zvířátek, ztvárněných maňáskovými loutkami, kterým dodává život především komunikace s živými herci i s dětmi z publika.
Maličká veverka, spolu s ostatními zvířátky pomohla vypátrat, kdo ukradl hodinky panu hajnému, v druhé části představení pak společně vytrestali člověka-darebáka, který se v lese choval nehezky. V obou veselých příbězích, plných hereckých gagů a překvapení, bylo zakomponováno i mnoho poučných myšlenek, například jak chránit přírodu a jak se chovat v lese. Děti se také dozvěděly něco nového třeba o ježkovi, strace či jezevci, na jaké houby si mají dávat pozor a tak dále. Smyslem celého představení bylo vytvoření pozitivního vztahu k přírodě a všem živým tvorům.
Představení pro druhý stupeň mělo název Divadelní cestopis, aneb Evropou od renesance po realismus a bylo souborem ukázek z nejslavnějších evropských divadelních her od středověku po České národní obrození. Herci začali anglickou renesanční tragédií - Shakespearovým Hamletem a jeho nesmrtelným monologem Být, či nebýt… Poté se přesunuli do Francie za Molliérovým Zdravým nemocným. Následovala návštěva Itálie v polovině 18. století prostřednictvím známé scény z hostiny z představení Sluha dvou pánů od Carla Goldoniho, dále čistě romantická "balkónová" scénu Cyrana z Bergeracu od Edmonda Rostanda, která vyžadovala spolupráci jedné dívku z publika. Poslední zastávkou bylo zobrazení nejslavnější divadelní vraždy v dějinách českého divadla, tedy ukázka z Maryši bratří Mrštíků, včetně hanáckého nářečí, v jakém byla Maryša prvně uvedena.
Mezi jednotlivými ukázkami se žáci formou volnějších moderátorských vstupů v krátkosti seznámili s životem autorů či původem jednotlivých děl. Hry byly vybírány dle učebních osnov a povinné školní literatury, zároveň všechny dodnes naleznete v repertoárech současných divadel. Navíc vše bylo prodchnuto vtipem a osobitým zpracováním dvou herců královehradeckého divadélka, takže po skončení obou představení se žáci okamžitě nechali slyšet, že toto divadlo chtějí ve škole znovu.